«Animalele ce pot fi mâncate de altele mai uşor, nasc mai mulţi pui. Din
această categorie fac parte iepurii... Astfel, această specie nu este în
pericol de dispariţie, deşi este ameninţată permanent de animalele carnivore.
Dimpotrivă, animalele
carnivore nasc puţini pui... Astfel, nu există nimic neplanificat în existenţa
fiinţelor şi nici una dintre ele nu este lipsită de grija ce-i este
trebuincioasă.
Dacă iarăşi vei privi
cu băgare de seamă mădularele animalelor, vei constata că Ziditorul nici nu a
plăsmuit vreun mădular prisoselnic,
nici nu a uitat a crea vreunul din cele indispensabile.
Animalelor carnivore
le-a dat dinţi ascuţiţi, fiindcă aceştia le erau de trebuinţă pentru hrana cu
care se nutresc...
Gâtul cămilei este lung, pentru ca, ridicându-se pe picioarele sale lungi, gâtul să le fie pe potrivă, astfel încât animalul să poată ajunge la iarba
cu care se hrăneşte.
Gâtul ursului însă este
scurt, îndesat între umeri, ca de altminteri şi gâtul leului, a! tigrului şi al altor animale de acelaşi fel, fiindcă nu se hrănesc cu iarbă şi nici nu
trebuie să sape după hrană, de vreme ce animalele carnivore se mulţumesc cu
prinderea animalelor.
De ce are nevoie
elefantul de trompă? Are nevoie fiindcă acest animal care este mare, cel mai
mare dintre toate animalele ce trăiesc pe uscat... dacă ar fi avut gâtul la
fel de lung ca picioarele, s-ar fi putut folosi cu greu de el şi, din pricina
marii sale greutăţi, ar fi atârnat mereu în jos. Vedem însă că gâtul se uneşte
cu coloana prin câteva vertebre, în timp ce trompa, care îndeplineşte oarecum
rolul gâtului, aduce hrana la gură şi soarbe apa. De asemenea, picioarele sale
nu au articulaţii, ci sunt dintr-o singură bucată, întocmai ca nişte coloane,
spre a putea purta povara trupului, pentru că, dacă picioarele ar fi fost slabe
şi flexibile, la ridicare şi la coborâre, articulaţiile i s-ar fi dislocat, neputând suporta o atât de mare greutate...
Astfel se adevereşte
cuvântul care spune că nu poţi găsi nimic de prisos şi nimic deficitar printre
cele create».
Aceste cuvinte aparţin
Sfântului Vasile cel Mare care,
pe când era Arhiepiscop al Cezareii, probabil în jurul anului 370 d. Hr., în
perioada Postului Mare, a rostit celebrele nouă cuvinte «La Hexaemeron». Fragmentul
anterior este din ultimul cuvânt, al nouălea.
Scopul acestor omilii era acela de a prezenta înţelepciunea lui
Dumnezeu prin intermediul celor create, precum şi dragostea şi pronia Sa faţă
de cele zidite. Vorbitorul încerca să îi convingă pe creştini să observe cu
atenţie creaţia şi, prin intermediul ei, să vadă înţelepciunea, frumuseţea şi
slava Creatorului.
Acelaşi este şi scopul
acestei cărţi, în Epistola sa către Romani, Sfântul Apostol Pavel, prezintă
înţelesuri teologice adânci. Tot acolo citim următoarele: «Cele nevăzute ale
Lui se văd de la facerea lumii, înţelegându-se din făpturi, adică
veşnica Lui putere şi dumnezeire».
Cu alte cuvinte spune
că: «Puterea lui Dumnezeu şi diferitele Sale trăsături dumnezeieşti nu le poate
vedea nimeni, însă de când a fost zidită lumea, situaţia s-a schimbat. Prin
intermediul creaţiei vizibile se poate vedea şi simţi măreţia nevăzută a
Creatorului». Verbul «se vede» indică faptul că putem vedea foarte bine, foarte
limpede măreţia dumnezeiască şi «puterea veşnică». Deşi cele zidite sunt toate
supuse stricăciunii, fiind trecătoare, asupră-le strălucesc veşnica putere şi
măreţia Ziditorului.
Aceasta înseamnă că
omul poate teologhisi fără a ameţi studiind lucrări teologice profunde. Este îndeajuns
să observe iarba, florile, păsările, peştii, animalele, oamenii, pădurile şi
cerurile cu ochi firesc şi curat. Această metodă teologică nu este scumpă
deloc. O floare umilă, o mică insectă, o plajă liniştită... sunt deopotrivă cu
nişte texte teologice profunde.
Toate cele văzute - conform spusei Apostolului - îi vor grăi omului
despre cele nevăzute. Care lucruri nevăzute? Cele nevăzute ale lui Dumnezeu:
tăria lui Dumnezeu, pronia Sa, afecţiunea Sa părintească şi dragostea Sa.
Totodată, credinciosul
scriitor spune undeva că, într-o tainică îmbrăţişare cu natura, a văzut «o altă
genune în genunea sa şi o altă negrăită frumuseţe, îndărătul acestei frumuseţi
sensibile, zidite şi trecătoare». Aşa stau lucrurile, înţelepciunea risipită
peste făpturi ne arată înţelepciunea cea necuprinsă. Frumuseţile naturii ne
îndrumă cugetul spre Frumuseţea Supremă. Măreţia ce se vede ne arată o Măreţie
nevăzută - «mă voi înveşmânta cu slava şi măreţia». «Căci din mărimea şi
frumuseţea făpturilor poţi să cunoşti bine, socotindu-te, pe Cel Care le-a zidit».
Cât de nimerit a
exprimat aceste idei un înţelept! «Şi dacă nu întindeai asupra capetelor
noastre, o, Bunătate Desăvârşită, lumile sorilor Tăi şi ale galaxiilor Tale,
dacă nu grăiai de pe muntele Sinai, în mijlocul tunetelor şi al fulgerelor,
dacă nu îmi dezvăluiai Sfânta Ta Evanghelie... ar fi fost îndeajuns o floare,
ca să mă convingă cu totul de măreţia Ta necuprinsă şi neînţeleasă».
Sunt clipe când minunile creaţiei se cutremură puternic, mişcând şi lumea noastră lăuntrică, având puterea să ne înaripeze cugetul şi să ne
transforme în duhuri liturghisitoare, în «cântători ai slavei lui
Dumnezeu», să ne facă să izbucnim în strigăte şi doxologii dumnezeieşti, ca
acelea ale neîntrecutului psalmist al lui Israel:
«Lăudaţi-L pe Domnul...
Munţii şi toate dealurile, pomii cei roditori şi toţi cedrii;
Fiarele şi toate animalele, târâtoarele şi păsările cele zburătoare:
Lauda Lui pe pământ şi în cer»
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu