joi, 12 mai 2011

Se incearca compromiterea valorilor ortodoxe: Recent doua grupuri psaltice de renume au fost atrase in concerte ecumeniste. Si totusi, concertele de muzica psaltica (rugaciuni) sunt o forma de marturisire sau incalca canoanele?



Pe data de 28 aprilie 2011 a avut loc in orasul Onesti un concert “pascal” la care ar fi trebuit sa participe si maicile de la Manastirea Diaconesti, ele nefiind anuntate ca vor trebui sa cante alaturi de 2 coruri papistase. Slava Domnului ca, afland din timp, maicile nu au cazut in capcana intinsa de ecumenisti si au anuntat ca nu pot participa la un astfel de concert. Consideram ca participarea lor ar fi insemnat un prejudiciu adus Bisericii Ortodoxe, stiind fiind faptul ca Manastirea Diaconesti, la care este slujitor parintele Amfilohie Branza, este total impotriva ecumenismului, ascultand cu evlavie si de cuvintele Parintelui Gheorghe Calciu care spune despre ecumenism ca “este un produs al masoneriei”.
Un alt caz s-a intamplat recent, pe 8 mai, cand in capitala a avut loc un concert ecumenist, initial fiind prevazut in cinstea papei Ioan Paul al II-lea, concert la care a fost invitat si grupul psaltic “Nectarie Protopsaltul”, condus de Sabin Preda. Din pacate, grupul psaltic ortodox a acceptat participarea la acest concert, chiar daca organizatorii au revenit cu mentiunea ca “dintr-o eroare s-a comunicat ca este vorba de un concert omagial, dar de fapt a fost un concert de Pasti”. Chiar si cu aceasta mentiune, ne aflam clar in situatia unui concert ecumenist, motiv pentru care cantaretii de la „Nectarie Protopsaltul” nu mai au nicio scuza. Spre deosebire de ei, maicile de la Diaconesti au avut verticalitatea de a refuza participarea la un astfel de concert.
Nu intentionam sa-i condamnam noi pe cantaretii talentati de la „Nectarie Protopsaltul” sau pe altii asemenea lor, o vor face canoanele care interzic rugaciunea in salasurile ereticilor sau alaturi de ei, insa consideram ca acesti cantareti sunt victime ale viclenilor ecumenisti, care vor sa compromita valorile ortodoxe. Scopul urmarit este de a obisnui lumea cu ideea ca Ortodoxia si papismul sunt foarte apropiate si nu are rost sa mai luam in seama dogmele ce ne despart, desi acestea situeaza papismul in erezie si il condamna.
Se duc lupte impotriva Ortodoxiei pe toate planurile, dar mai ales pentru slabirea ei din interior, anume a majoritatii formata din credinciosii de rand. Aceata majoritate nu ar putea fi „sanctionata” daca ar zice un NU venirii papei in Romania sau daca s-ar opune unei alte forme de ecumenism. „Adormirea” instinctului de aparare a credintei este ceea ce se urmareste; acest instinct a caracterizat poporul roman inca de la formarea sa. Prin acest instinct poporul roman dainuie de 2 milenii, pastrandu-si credinta cea dreapta, singura prin care se ajunge in Imparatia lui Dumnezeu.
Dar sa revenim la tentativele de compromitere a cantaretilor de muzica psaltica prin atragerea lor in concerte ecumeniste, straine de duhul patristic al Ortodoxiei.
Care ar fi motivele pentru care un grup psaltic ar participa la un astfel de concert si e bine sa se faca concerte de muzica psaltica inafara bisericilor (se intelege ca ortodoxe)? S-ar putea spune ca un astfel de concert este un mod de marturisire, de propovaduire a valorilor ortodoxe. Ei bine, este valabila aceasta varianta, dar doar in cazul in care un astfel de concert are loc intr-o biserica ortodoxa, la care sa cante doar ortodocsii, oricine fiind liber sa asiste, fie ca-i ortodox sau nu. Aceasta zice si Ortodoxia: „Vino si vezi!” (Ioan 1:46). Cantarile psaltice nu sunt altceva decat rugaciuni, mai toate avand versurile din Psaltirea Prorocului David. Asadar nu se pot canta oriunde si cu oricine, mai ales pe aceeasi scena cu ereticii. „Cum vom canta cantarea Domnului in pamant strain?”(Ps. 136:4).
Unii ar merge pana-ntr-acolo incat sa considere ca a canta alaturi de un cor de papistasi este un schimb de experienta benefic ambelor parti. Insa aceasta colaborare poate fi baza unui nou curent muzical, si anume pentru religia new-age – cea inchinata lui antihrist. Nu exista absolut nimic, nici o litera sau vreo nota muzicala de care sa avem nevoie a o imprumuta de la eretici, caci Ortodoxia este desavarsita si deplina, insuflata numai si numai de Duhul Sfant. Aceasta trebuie sa intelegem noi ortodocsii si sa ne dorim ca si cei dinafara Bisericii sa vada aceasta incat sa-si doreasca sa faca parte din Biserica, cea Una, care are drept cap pe Hristos.
Doar ca unii cred ca prin astfel de concerte ecumeniste vor reusi sa-i converteasca pe eretici la Ortodoxie sau se inseala ca asa fac cunoscute frumusetile Ortodoxiei. Se inseala pentru ca ei se cred mai vrednici decat sfintii, care cu greutate si datorita sfinteniei lor au reusit sa mai “pescuiasca” in corabia Ortodoxiei pe unii din oceanul de rataciri.
La fel ne inselam cand ne punem speranta in dialogurile inter-religioase, care nu au dus la niciun rezultat favorabil, ci doar la compromisuri: recunoasterea ca papistasii au taine valide, recunoasterea monofizitilor (copti) ca fiind ortodocsi, incercandu-se in ultima vreme recunoasterea primatului papal.
Mai trebuie avut in vedere ca muzica psaltica nu are drept tel impresionarea prin frumusetea si calitatea cantarii, cum este cazul concertelor de scena, ci partasia cu Hristos, prin ceea ce traim si marturisim despre El dupa cum zice si Sfantul Ioan Teologul la inceputul primei sale epistole:
“Ceea ce era de la inceput, ce am auzit, ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit si mainile noastre au pipait despre Cuvantul vietii….va vestim si voua, ca si voi sa aveti impartasire cu noi… Si acestea noi vi le scriem ca bucuria noastra sa fie deplina” (I Ioan 1, 1.3-4). Astfel, un concert ortodox tinut intr-o biserica ortodoxa se transforma intr-o slujba. Pentru ca in Biserica toate gesturile si cuvintele, daca nu se transforma in rugaciune, raman fara valoare.
Consideram ca sunt de-ajuns motivele de mai sus pentru a ne fi clar ca nu trebuie sa avem niciun fel de partasie cu ereticii, nici macar in ceea ce priveste cantarea alaturi de ei.
Mai trebuie spus un adevar dureros pentru care suntem raspunzatori cu totii, si anume acela ca grupurile psaltice de la noi sunt foarte putin sprijinite financiar, caci o parte din noi preferam sa dam bani pe albume de muzica pop/rock sau alte blestematii, in loc sa cumparam un album de muzica psaltica, cu folos pentru suflet. Ar trebui sa avem o cultura a acestei muzici ce este inchinata lui Dumnezeu si sa sprijinim pe cei care trudesc pentru aceasta. Sa punem alaturi de cartile sfinte si cantarile la fel de sfinte, din muzica psaltica, cumparand albumele lor originale.
Este un indemn la care vrem sa ne angajam si noi, prin promovarea albumelor ce apartin grupurilor de muzica psaltica din Romania, cu nadejdea ca se va ajunge ca muzica psaltica sa fie predominanta in cat mai multe biserici, mai ales in Ardeal, unde contana, speram, sa ajunga pe cale de disparitie.

Niciun comentariu:

afişări de pagină