Un cititor Stiri Botosani ne-a semnalat un fapt care se petrece de un timp in bancile din intreaga tara si, implicit, si in Botosani, legat de semnatura electronica, sesizarea facand referire nu la necesitatea acestei proceduri, ci modul in care semnatura electronica se obtine de la clientii bancilor: fara o minima informare, fara atentionare sau solicitarea acordului clientului.
“Am achitat ultima rata la un credit, am specificat ca vreau sa inchid toate conturile cu banca, inclusiv cardul, care oricum era inactiv de ceva vreme. Am prezentat Cartea de Identitate si am observat ca aceasta era scanata la un aparat pe care nu il mai sesizasem pana atunci. Am intrebat despre ce este vorba si mi s-a spus sec: “Pentru semnatura electronica!”. Am reactionat si am intrebat daca nu era firesc sa fiu informat pentru ce mi se scaneaza CI. Angajata bancii a insistat si mi s-a adus la cunostinta ca voi intra intr-o baza de date a bancii, ca voi avea o semnatura electronica si ca, pe viitor, in orice loc din tara voi fi, mi se vor cauta datele si va fi mult mai simplu. Am insistat si am repetat ca nu vreau semnatura electronica, dar vorbeam degeaba. Mi s-a pus in fata un aparat electronic pe care trebuia sa semnez. Am semnat chitanta pentru operatiunea pentru care ma prezentasem, am luat CI si m-am indepartat de ghiseu, fiind insa strigat insistent sa ma intorc, pentru ca trebuie sa semnez. Am iesit nedumerit. Daca nu intrebam, nu aflam despre ce este vorba. Cei mai multi semneaza. Nu am nimic cu ce vrea banca, nici cu semnatura electronica in sine, ci cu modul in care procedeaza”, ne-a povestit Cristi V., din Botosani.
Paradox: Clientul nu este informat, dar are dreptul sa refuze!
Reporterul Stiri Botosani a solicitat un punct de vedere din partea unui reprezentant al bancilor, care a tinut sa precizeze ca semnatura nu inlocuieste CI si ca ar avea drept scop evitarea cazurilor de frauda sau furturi de identitate. Reprezentantul bancii a adaugat faptul ca aceasta semnatura nu are un caracter obligatoriu, fara a explica insa de ce clientii nu sunt informati asupra procedurii, inducandu-se impresia ca preluarea datelor si semnatura pe acel aparat are legatura cu operatiunea pentru care se afla la ghiseu.
“Practic, se scaneaza tocmai pentru a face o verificare a persoanelor care vin la ghiseu sa nu fie cazuri de frauda sau furturi de identitate, pentru ca in momentul in care se face identificare, si la buletin, sa vezi daca persoana din fata ta este cea care apare si in poza si totodata cand iti semneaza pe un document tu o confrunti si cu cea din sistem. Pentru ca daca se intampla ceva, sa fie un furt de identitate, cu siguranta nu va mai fi aceeasi semnatura si apar diferente. Dar aceasta semnatura nu este cu caracter obligatoriu. Sunt persoane care refuza si fara nicio problema, nu trebuie sa il fortezi pe om, deci in niciun caz nu se face obligatoriu“, a declarat directorul unei sucursale bancare din Botosani.
Remarcam faptul ca, pentru a refuza, clientul trebuie sa afle mai intai ce anume opereaza angajatul de la ghiseu, fapt care nu se intampla.
“Am achitat ultima rata la un credit, am specificat ca vreau sa inchid toate conturile cu banca, inclusiv cardul, care oricum era inactiv de ceva vreme. Am prezentat Cartea de Identitate si am observat ca aceasta era scanata la un aparat pe care nu il mai sesizasem pana atunci. Am intrebat despre ce este vorba si mi s-a spus sec: “Pentru semnatura electronica!”. Am reactionat si am intrebat daca nu era firesc sa fiu informat pentru ce mi se scaneaza CI. Angajata bancii a insistat si mi s-a adus la cunostinta ca voi intra intr-o baza de date a bancii, ca voi avea o semnatura electronica si ca, pe viitor, in orice loc din tara voi fi, mi se vor cauta datele si va fi mult mai simplu. Am insistat si am repetat ca nu vreau semnatura electronica, dar vorbeam degeaba. Mi s-a pus in fata un aparat electronic pe care trebuia sa semnez. Am semnat chitanta pentru operatiunea pentru care ma prezentasem, am luat CI si m-am indepartat de ghiseu, fiind insa strigat insistent sa ma intorc, pentru ca trebuie sa semnez. Am iesit nedumerit. Daca nu intrebam, nu aflam despre ce este vorba. Cei mai multi semneaza. Nu am nimic cu ce vrea banca, nici cu semnatura electronica in sine, ci cu modul in care procedeaza”, ne-a povestit Cristi V., din Botosani.
Paradox: Clientul nu este informat, dar are dreptul sa refuze!
Reporterul Stiri Botosani a solicitat un punct de vedere din partea unui reprezentant al bancilor, care a tinut sa precizeze ca semnatura nu inlocuieste CI si ca ar avea drept scop evitarea cazurilor de frauda sau furturi de identitate. Reprezentantul bancii a adaugat faptul ca aceasta semnatura nu are un caracter obligatoriu, fara a explica insa de ce clientii nu sunt informati asupra procedurii, inducandu-se impresia ca preluarea datelor si semnatura pe acel aparat are legatura cu operatiunea pentru care se afla la ghiseu.
“Practic, se scaneaza tocmai pentru a face o verificare a persoanelor care vin la ghiseu sa nu fie cazuri de frauda sau furturi de identitate, pentru ca in momentul in care se face identificare, si la buletin, sa vezi daca persoana din fata ta este cea care apare si in poza si totodata cand iti semneaza pe un document tu o confrunti si cu cea din sistem. Pentru ca daca se intampla ceva, sa fie un furt de identitate, cu siguranta nu va mai fi aceeasi semnatura si apar diferente. Dar aceasta semnatura nu este cu caracter obligatoriu. Sunt persoane care refuza si fara nicio problema, nu trebuie sa il fortezi pe om, deci in niciun caz nu se face obligatoriu“, a declarat directorul unei sucursale bancare din Botosani.
Remarcam faptul ca, pentru a refuza, clientul trebuie sa afle mai intai ce anume opereaza angajatul de la ghiseu, fapt care nu se intampla.
“Odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele”
Situatia semnalata de cititorul nostru nu este singulara, dupa cum reiese dintr-o postare care circula de ceva vreme si pe e-mailuri, de cunostinta careia chiar si directorul bancii contactat de reporterul nostru a spus ca are cunostinta:
“Am fost la banca pentru a face o donatie si dupa ce am depus banii, pe langa cartea de identitate si chitanta care atesta suma depusa, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghiseu. Am cerut explicatii functionarei, mi s-a spus ca acea semnatura se cere o singura data si va fi ulterior folosita in tranzactiile efectuate de acelasi client si, cel mai grav, CA INLOCUIESTE CARTEA DE IDENTITATE si ca, astfel, ei nu vor mai face de fiecare data o copie xerox a cartii de identitate a clientului. Au o practica foarte suspecta – te iau repede prin surprindere, nu ai timp sa te gandesti sau sa refuzi tranzactia pentru ca ei deja au inceput sa proceseze datele de pe C.I. Am semnat si ulterior am sunat la telverde (relatii clienti) pentru a cere informatii suplimentare. Mi s-a spus ca, daca vroiam, puteam refuza semnarea electronica si ca acea semnatura ramane stocata in baza lor de date. Mi s-a spus ca, daca vreau, pot face o cerere prin care sa solicit bancii ca nu doresc ca semnatura mea sa ramana stocata in format electronic in baza lor de date. Merg la banca, vreau sa fac cererea, mi se spune ca nu se poate, ca odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost insa ca mi-am facut lectiile inainte, am citit legea 677/2001 de protectie a datelor cu caracter personal, precum si conditiile generale de utilizare a serviciilor bancii : invoc drepturile mele din conditiile generale de utilizare, conform carora am dreptul de interventie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, inregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, stergerea, distrugerea. Astfel, daca omul nu merge la banca pregatit, i se spun tot felul de vrute si nevrute, i se invoca motive nejustificate si daca nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform carora clientul are dreptul de interventie asupra datelor, de stergere, blocare, reactualizare, functionarul ii va spune clientului neinformat ca o data ce a semnat, acea actiune e ireversibila si clientul nu are cum sa intervina”.
Scopul acestui material nu este acela de a comenta in vreun fel sau altul semnatura eletronica, ci modul in care aceasta se obtine, fara a se cere acordul sau fara a se informa cu privire la introducerea in baza de date a unei institutii bancare. Este greu de crezut ca, la un moment dat, o semnatura poate avea efecte mai sigure decat o Carte de Identitate, mai ales ca multi dintre clienti nu au o semnatura bine definita, astfel incat ea, prin comparatie, sa poata inlocui un act de identitate care detine deja elemente de siguranta.
“Te poti trezi ca ai un credit facut pe numele tau, fara ca tu sa stii, sau alte actiuni prin care libertatea clientului este ingradita. Cine are acces la semnatura clientului poate efectua in numele acestuia diverse operatiuni, (retragere de numerar, creedite, etc), deoarece semnatura electronica inlocuieste prezenta buletinului, se mai arata in postarea care circula pe internet”, se mai arata in postarea de pe internet.
Banca: “Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu”
De partea cealalta, reprezentantul bancii spune ca procedura este in interesul persoanelor si ca datele obtinute nu sunt folosite si nici nu se aplica, pentru ca nu sunt scanate sa fie aplicate pe documente, ci se face doar o interogare intr-o aplicatie.
“Daca cineva semneaza, asta nu inseamna ca automat va avea semnatura si pe contracte de credit. Sunt si banci care inca din momentul in care faci primul formular, ai ales specimenul de semnatura, pentru ca oriunde te duci in tara te poate identifica. Fiecare agentie are un portofoliu de clienti, pe majoritatea ii stim pentru ca sunt clienti uzuali, dar acesti clienti se duc in alta parta in tara si cu siguranta nu il pot identifica decat daca cauta documente prin arhiva care sa ateste specimenul de semnatura, este mult mai greu. Am avut cazuri de persoane fizice care s-au dus in tara, nu reuseau sa isi scoata bani, a trebuit sa ii identificam, a trebuit sa astepte clientul o zi-doua pana am cautat in arhiva, care este la sucursala, sa vedem daca este aceeasi semnatura, acelasi buletin”, spune directorul bancii botosanene.
“Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu. A fost facut tocmai special pentru a preveni fraudele si alte probleme si in niciun caz nu inlocuieste cartea de identitate. O semnatura este mult mai greu sa fie recunoascuta ulterior, si in cazul in care se ajunge la un litigiu mai ai niste elemente cu care poti sa faci comparatie. Si in cazul non-clientilor, daca sunt de acord sa dea specimenul de semnatura, nu fac obiectul unor actiuni de promovare de produse. Aceste semnaturi sunt doar pentru identificare si pentru prevenire”, mai spune directorul bancii.
Protectia Consumatorului: “Este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital”
Situatia privind colectarea acestor date si aplicarea semnaturii electronice fara informarea clientului nu a starnit, insa, nicio reactie la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Botosani, chiar daca angajatul statului a recunoscut ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital.
“Nu am primit pana acum nicio reclamatie de la cei care sunt clientii bancilor si care au fost pusi sa dea specimenul de semnatura. Bineinteles ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital, insa probabil ca bancile au introdus aceasta semnatura electronica tocmai pentru a mai reduce din volumul de documente necesare pentru tranzactii, dar si pentru siguranta”, a spus un comisar al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului.
Dreptul de a alege inseamna dreptul a fi informat!
Conform Autoritatii Nationale de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal, Legea 677/2001 da dreptul de opozitie, de acces si de interventie asupra datelor, in timp ce Decizia nr. 11/2009 face referiri clare la stabilirea categoriilor de operatiuni de prelucrare a datelor cu caracter personale, susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru drepturile si libertatile oamenilor, la articolul 1, punctele c si d stipulandu-se operatiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal prin mijloace electronice.
In concluzie, in conditiile in care fraudele bancare sunt din ce in ce mai dese, aparand peste noapte persoane care au credite la banci desi nu au operat nicio cerere in acest sens catre banca, este firesc si decent ca orice stocare de date apartinand clientului sa fie realizata de comun acord si, mai ales, in cunostinta de cauza.
Situatia semnalata de cititorul nostru nu este singulara, dupa cum reiese dintr-o postare care circula de ceva vreme si pe e-mailuri, de cunostinta careia chiar si directorul bancii contactat de reporterul nostru a spus ca are cunostinta:
“Am fost la banca pentru a face o donatie si dupa ce am depus banii, pe langa cartea de identitate si chitanta care atesta suma depusa, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghiseu. Am cerut explicatii functionarei, mi s-a spus ca acea semnatura se cere o singura data si va fi ulterior folosita in tranzactiile efectuate de acelasi client si, cel mai grav, CA INLOCUIESTE CARTEA DE IDENTITATE si ca, astfel, ei nu vor mai face de fiecare data o copie xerox a cartii de identitate a clientului. Au o practica foarte suspecta – te iau repede prin surprindere, nu ai timp sa te gandesti sau sa refuzi tranzactia pentru ca ei deja au inceput sa proceseze datele de pe C.I. Am semnat si ulterior am sunat la telverde (relatii clienti) pentru a cere informatii suplimentare. Mi s-a spus ca, daca vroiam, puteam refuza semnarea electronica si ca acea semnatura ramane stocata in baza lor de date. Mi s-a spus ca, daca vreau, pot face o cerere prin care sa solicit bancii ca nu doresc ca semnatura mea sa ramana stocata in format electronic in baza lor de date. Merg la banca, vreau sa fac cererea, mi se spune ca nu se poate, ca odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost insa ca mi-am facut lectiile inainte, am citit legea 677/2001 de protectie a datelor cu caracter personal, precum si conditiile generale de utilizare a serviciilor bancii : invoc drepturile mele din conditiile generale de utilizare, conform carora am dreptul de interventie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, inregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, stergerea, distrugerea. Astfel, daca omul nu merge la banca pregatit, i se spun tot felul de vrute si nevrute, i se invoca motive nejustificate si daca nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform carora clientul are dreptul de interventie asupra datelor, de stergere, blocare, reactualizare, functionarul ii va spune clientului neinformat ca o data ce a semnat, acea actiune e ireversibila si clientul nu are cum sa intervina”.
Scopul acestui material nu este acela de a comenta in vreun fel sau altul semnatura eletronica, ci modul in care aceasta se obtine, fara a se cere acordul sau fara a se informa cu privire la introducerea in baza de date a unei institutii bancare. Este greu de crezut ca, la un moment dat, o semnatura poate avea efecte mai sigure decat o Carte de Identitate, mai ales ca multi dintre clienti nu au o semnatura bine definita, astfel incat ea, prin comparatie, sa poata inlocui un act de identitate care detine deja elemente de siguranta.
“Te poti trezi ca ai un credit facut pe numele tau, fara ca tu sa stii, sau alte actiuni prin care libertatea clientului este ingradita. Cine are acces la semnatura clientului poate efectua in numele acestuia diverse operatiuni, (retragere de numerar, creedite, etc), deoarece semnatura electronica inlocuieste prezenta buletinului, se mai arata in postarea care circula pe internet”, se mai arata in postarea de pe internet.
Banca: “Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu”
De partea cealalta, reprezentantul bancii spune ca procedura este in interesul persoanelor si ca datele obtinute nu sunt folosite si nici nu se aplica, pentru ca nu sunt scanate sa fie aplicate pe documente, ci se face doar o interogare intr-o aplicatie.
“Daca cineva semneaza, asta nu inseamna ca automat va avea semnatura si pe contracte de credit. Sunt si banci care inca din momentul in care faci primul formular, ai ales specimenul de semnatura, pentru ca oriunde te duci in tara te poate identifica. Fiecare agentie are un portofoliu de clienti, pe majoritatea ii stim pentru ca sunt clienti uzuali, dar acesti clienti se duc in alta parta in tara si cu siguranta nu il pot identifica decat daca cauta documente prin arhiva care sa ateste specimenul de semnatura, este mult mai greu. Am avut cazuri de persoane fizice care s-au dus in tara, nu reuseau sa isi scoata bani, a trebuit sa ii identificam, a trebuit sa astepte clientul o zi-doua pana am cautat in arhiva, care este la sucursala, sa vedem daca este aceeasi semnatura, acelasi buletin”, spune directorul bancii botosanene.
“Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu. A fost facut tocmai special pentru a preveni fraudele si alte probleme si in niciun caz nu inlocuieste cartea de identitate. O semnatura este mult mai greu sa fie recunoascuta ulterior, si in cazul in care se ajunge la un litigiu mai ai niste elemente cu care poti sa faci comparatie. Si in cazul non-clientilor, daca sunt de acord sa dea specimenul de semnatura, nu fac obiectul unor actiuni de promovare de produse. Aceste semnaturi sunt doar pentru identificare si pentru prevenire”, mai spune directorul bancii.
Protectia Consumatorului: “Este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital”
Situatia privind colectarea acestor date si aplicarea semnaturii electronice fara informarea clientului nu a starnit, insa, nicio reactie la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Botosani, chiar daca angajatul statului a recunoscut ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital.
“Nu am primit pana acum nicio reclamatie de la cei care sunt clientii bancilor si care au fost pusi sa dea specimenul de semnatura. Bineinteles ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital, insa probabil ca bancile au introdus aceasta semnatura electronica tocmai pentru a mai reduce din volumul de documente necesare pentru tranzactii, dar si pentru siguranta”, a spus un comisar al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului.
Dreptul de a alege inseamna dreptul a fi informat!
Conform Autoritatii Nationale de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal, Legea 677/2001 da dreptul de opozitie, de acces si de interventie asupra datelor, in timp ce Decizia nr. 11/2009 face referiri clare la stabilirea categoriilor de operatiuni de prelucrare a datelor cu caracter personale, susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru drepturile si libertatile oamenilor, la articolul 1, punctele c si d stipulandu-se operatiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal prin mijloace electronice.
In concluzie, in conditiile in care fraudele bancare sunt din ce in ce mai dese, aparand peste noapte persoane care au credite la banci desi nu au operat nicio cerere in acest sens catre banca, este firesc si decent ca orice stocare de date apartinand clientului sa fie realizata de comun acord si, mai ales, in cunostinta de cauza.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu