“Mai mult
preţuieşte rugăciunea cu post şi cu milostenie şi cu dreptate, decât bogăţie cu
nedreptate, mai mult să faci milostenie decât să aduni aur”(Tobit 12, 8).
Pericopa evanghelică de azi este
relatată din Evanghelia Sfântului Apostol şi Evanghelist Marcu cap.9 vers.17-32
şi Matei 5, 1-12.
Credinţa deplină sau adevărată este
credinţa propovăduită de Biserica Ortodoxă şi mărturisită în Simbolul
Credinţei. Această credinţă sfântă şi faptele bune precum şi rugăciunea
împletită cu postul aduce omului mântuirea sufletului(I Cor.10, 31).
Numai credinţa propovăduită de
Biserica Ortodoxă este mântuitoare fiind întemeiată pe Sfânta Scriptură şi pe
Sfânta Tradiţie. Credinţa noastră îşi are temelia pe Hristos(Mt. 21, 42).
Credinţa deplină care lucrează prin
iubire(Gal.5,6) adică bazată pe fapte bune. În istoria Bisericii lui Hristos
avem nespus de multe modele de sfinţi ai lui Dumnezeu care şi-au pus sufletul
pentru Evanghelie primind pentru Hristos cununa muceniciei sau a vieţii veşnice.
Ei prin credinţa şi rugăciunea lor, au făcut multe minuni şi le fac în
continuare cu noi de acolo din cerul cel sfânt şi fără margini a veşnicei
Împărăţii a Marelui nostru Dumnezeu şi Mântuitor Iisus Hristos.
Credinţa trebuie să ne dovedească
prin rugăciunea jertfelnică, dar de cele mai multe ori diavolul vrăjmaş ne
aruncă în inimă indoiala. Mulţi credincioşi se roagă cred dar în inimile lor la
fel ca şi la tatăl din evanghelie se naşte îndoiala. Tatăl acesta ce îşi iubea
copilul care era îndrăcit vine la Domnul Hristos să-l vindece. La început cere
vindecarea fiului său, ucenicilor Mântuitorului. Dar aceştia nu au putut.
Totuşi după ce Dumnezeiescul Învăţător îl vindecă pe copil, ucenicii Săi îl
întreabă de ce ei nu au putut să-l vindece iar Iisus le spune că acest soi de
demoni nu ies decât cu rugăciune şi cu post.
Rugăciune şi postul este inima
trupului şi a sufletului religiei creştine. Modelul sau pilda de rugăciune prin
excelenţă a fost Domnul Iisus Hristos care s-a rugat Părintelui Său în diferite
momente şi împrejurări a vieţii Sale pământeşti.
El Iisus Hristos petrecea nopţi
întregi în rugăciune(Mc.1,3-5), (Lc.6,12) dar s-a rugat şi în momente demne şi
anume la “înmulţirea pâinilor”(Mt.14,19-36) sau la Învierea prietenului Său
iubit Lazăr(In.11,41-42), apoi a rostit rugăciunea Sa arhierească pentru Sine,
pentru ucenici şi pentru întreaga lume, înainte de sfintele şi mântuitoarele
Sale patimi(In.17,1-19).
Un rol împortant l-a avut rugăciunea
din Grădina Ghetsimani(Mt.26,39-44) momente în care sudoarea Sa s-a transformat
în picături de sânge iar un înger din cer a venit la El pentru întărire.
Rugăciunea şi credinţa puternică
sunt de fapt oprirea tuturor obstacolelor sau zbuciumului acesta cotidian, iar
lumina credinţei reiese pentru noi fiecare din ceea ce spunea oarecând
Fericitul Augustin: ”Nefericit e sufletul meu Doamne, până se va odihni în
Tine”. Această odihnă a sfinţilor şi nu numai este întâlnirea cu Hristos Domnul
prin Crucea Sa în credinţa ce izvorăşte din rugăciunea curată.
Rugăciunea este de trei feluri: de
laudă, de mulţumire şi de cerere. Lăudând pe Dumnezeu, psalmistul zice: “În
toate zilele te voi cuvânta şi voi lăuda numele Tău în veac şi în veacul
veacului. Mare este Domnul şi lăudat foarte şi măreţia Lui nu are
sfârşit”(Psalmul 144, 2).
Dumnezeu ne cere de asemenea să-I
fim mulţumitori pentru toate bunătăţile pe care ni le-a dat. În acest sens,
Sfântul Pavel scrie: “Rugaţi vă neîncetat. Daţi mulţumire lui Dumnezeu, întru
Iisus Hristos pentru voi”(I Tesaloniceni 5,17-18).
A te ruga nu înseamnă a-l schimba pe
Dumnezeu, a-i atrage atenţia asupra unei situaţii de care El pare că a uitat. O
singură inimă trebuie schimbată şi aceasta este a noastră. Trebuie să ne rugăm
ca şi cum totul ar depinde de rugăciune, dar să şi muncim ca şi cum totul s-ar
datora ostenelilor noastre.
Cu toate că noi ne putem ruga în tot
locul, Dumnezeu a rânduit oamenilor şi un loc de rugăciune. Aceasta este
Biserica, despre care Mântuitorul spune: “Casa Mea casă de rugăciune se va
chema, pentru toate neamurile”(Marcu 11,17).
Rugăciunea Bisericii sau rugăciunea
obştească este rugăciunea făcută de Biserică prin preoţii ei, din porunca ei şi
după rânduielile întocmite de ea.
Rugăciunea
Bisericii, la care iau parte toţi credincioşii, este de mare folos atât pentru
viaţa pământească, prin aceea că uneşte pe fiii ei în jurul Mântuitorului, cât
şi pentru viaţa veşnică.
Sfântul Ioan Scărarul spune: “A te
ruga înseamnă a-ţi lipi sufletul de cel fără de început a cărui bucurie nespusă
este îndreptarea din noroiul fărădelegii”.
Să rugăm pe Hristos Domnul să ne
lumineze calea vieţii spre rugăciune neîntreruptă iar postul să fie mulţumirea
că şi noi din puţinul nostru am contribuit la fericirea şi lumina Învierii
Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
pr.drd. Tămaş Dorin
parohia
Posta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu