Diavolul
ne înseală prin ghicit, vise, prejudecăti si superstitii
Diavolul
ne înseală prin ghicit, prejudecăti, vise si superstitii, care la prima vedere
par nevinovate. Dumnezeu, cu multa Sa Intelepciune, a ascuns omului viitorul său.
Iar acest lucru l-a făcut pentru a-l feri de o înfricosată sursă de neliniste
si nefericire. In plus, i-a hărăzit speranta si l-a încredintat de iubitoarea
Sa purtare de grijă, cerându-i să se lase în grija Sa, cu încrederea copilului
fată de Părintele Său.
Insă
vrăjmasul diavol, vrând să slăbească si să micsoreze această încredere,
speculează cu viclesug capacitatea sa (ca duh ce este asemenea îngerilor) de a
cunoaste anumite lucruri, la care omul nu are acces. Mai ales cele referitoare
la viitor. Să nu uităm că omul este, totusi, mai prejos decât îngerii (Evrei
2,7). Asadar, diavolii fără să fie a toate cunoscători, căci atotstiinta este o
însusire numai a lui Dumnezeu, cunosc totusi unele împrejurări legate de cele
ce se vor petrece.
Sfântul
Antonie cel Mare spune că, de exemplu, diavolii văd cum plouă torential în
Muntii Etiopiei si, în acelasi timp, se pot arăta în Egipt, unde prin ghicit si
prin vise prevestesc celor creduli umflarea apelor Nilului. Dacă un frate de al
tău, aflat într-o localitate îndepărtată, se va porni să vină la tine, diavolii
care văd si aud acest lucru se vor arăta în vis tie si îti vor spune aceasta.
Iar când se va întâmpla de mai multe ori aceste lucruri, te vei încrede în
visele si descoperirile tale. Astfel, diavolii, folosind una din însusirile
lor, se prefac că ghicesc si că spun mai înainte ce se va întâmpla după mai
multe zile.
Sfântul
Atanasie cel Mare spune că diavolii "se prefac că ghicesc", căci în
esentă ei nu ghicesc nimic, ci înseală pe oameni cu falsele lor previziuni. Pe
termen lung, ei se dovedesc mincinosi, căci mint si nu spun nimic adevărat si
sigur.
Hrana
diavolilor este minciuna. Si chiar atunci când spun adevărul, o fac de nevoie,
ca să poată apoi să însele si să ne robească si să ne prindă în cursele sale.
Sfântul
Didim Alexandrinul spune că "de multe ori diavolul ne înseală, amestecând
adevărul cu minciuna". De aceea, noi nu trebuie să ascultăm si să credem
ce spune diavolul si nici cuvintele rostite de cei demonizati. Să luăm pildă pe
Domnul Iisus Hristos si pe Sfintii Apostoli, care n-au primit cele ce diavolul
le-a ghicit, ca fiind adevărate. Domnul însusi i-a respins pe diavoli, cu toate
că mărturiseau despre El un adevăr, anume că este Fiul lui Dumnezeu (Matei
4,1-11).
La
fel a făcut si Sfântul Apostol Pavel, cu duhul pitonicesc al tinerei din
Filipi, care aducea mult câstig stăpânilor ei, ghicind. Ea spunea adevărul când
striga despre Sfântul Apostol Pavel si Sila: "Acesti oameni sunt
slujitorii Dumnezeului celui Preaînalt" (Fapte 16,17). Sfântul Apostol
Pavel nu a primit aceste adevăruri, care proveneau de la diavoli. Astfel ne-a
învătat să nu credem în ghicit si prevestiri, care sunt lucrări diavolesti. Si
acest lucru, pentru ca nu cumva în adevărul spus de diavol să fie amestecată si
minciuna sa si ca să ne deprindă pe noi să nu dăm niciodată crezare. Pentru că
nu se cuvine ca noi, având dumnezeiestile Scripturi si libertate de la
Mântuitorul, să ne lăsăm înselati de diavoli. Trebuie să fim foarte atenti,
pentru că multi vrăjitori si ghicitori fac aceste lucrâri, folosind cuvinte de
evlavie si de rugăciune.
Sfântul
Ioan Gură de Aur spune: "Si lucrul cel mai mare al înselăciunii este că,
atunci când suntem preveniti asupra acestor înselăciuni, încercăm s-o apărăm pe
femeia ghicitoare spunând despre ea că este crestină si că nu spune nimic
altceva decât numele lui Dumnezeu. De aceea trebuie s-o urâm si mai tare,
pentru că foloseste numele lui Dumnezeu spre ocară".
Nici
în vise nu trebuie să credem, pentru că visele sunt înselătoare. De foarte
putine ori ne vorbeste Dumnezeu prin ele. Diavolii însă ne pot vorbi de multe
ori prin ele, urmărind să ne murdărească sufletul si trupul. De aceea, Sfântul
Ioan Scărarul ne zice: "Nimeni să nu se învovoiască a se gândi ziua la
năluciri visate în timpul noptii, căci si acesta este un scop al diavolilor, ca
să ne murdarească în timpul stării de veghe cu spurcăciunile visate în timpul
noptii". Deci, regula de aur pentru interpretarea viselor este de a nu
crede în vise.
Dacă
Dumnezeu vrea să ne descopere voia Sa cea Sfântă prin vise, are puterea să ne-o
descopere, trecând peste cenzura noastră (de a nu crede în vise). Sfântul Ioan
Scârarul ne învată: "Cel ce crede în vise este asemenea celui care aleargă
după umbra sa si încearcă s-o prindă". Când începem să credem în vise, dăm
dracilor dreptul de a ne ispiti si când suntem treji. Atentie, de asemenea, si
la superstitii si la prejudecăti. Acestea sunt armele în mâinile diavolilor,
prin care oamenii devin jucăriile lor. Sunt oameni care consideră cifra 13
fatidică sau se nelinistesc la strigătul cucuvelei sau la urletul câinilor, sau
dacă le-a tăiat calea o pisică s.a.m.d. Toti acestia, fară să vrea sau fără să
înteleagă, îsi leagă viata, fericirea sau belsugul de anumite persoane sau
întâmplări, care nu au nici o legătură cu desfăsurarea firească a vietii. De
cele mai multe ori, diavolii aranjează astfel lucrurile ca oamenii să creadă în
superstitii. Este vorba aici de oameni necredinciosi sau mai putin credinciosi.
De
aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune: "Văzând un om oarecare, repede
îl poti condamna, la îndemnul nefast al superstitiei, dar nu vezi cursa
diavolească ce ti-a fost întinsă. De ce te faci vrăjmas fratelui tău, fără nici
un motiv justificat? Si nu întelegi cât de mare este batjocura, cât de mare
este rusinea si, mai mult, cât de mare este primejdia. De multe ori omul are un
cosmar sau vede o pisică neagră sau alte lucruri si crede că acestea ar
prevesti ceva ău. Aceasta este o lucrare diavolească, pentru că nu ceea ce
crede omul face ziua rea, ci petrecerea în păcate. Prin urmare, când iesi din
casâ, să te păzesti de a păcătui. Dacă vom păcătui, va veni si căderea noastră.
Astfel, diavolul nu ne poate vătăma. Dacă vom păcătui, vom fi sub influenta
diavolilor, care ne vor conduce la tot lucrul rău".
Desi
Sfânta Scriptură condamnă orice fel de prezicere (III Regi 22-29) si este
cunoscut că diavolul este tatăl minciunii (Ioan 8,44), se găsesc destui
crestini care se ocupă cu ghicitul, cred în vise si prejudecăti, lăsând prin
aceasta ca diavolul să le conducă viata lor.
Sfântul
Ioan Gură de Aur ne învată: "Noi însă nu trebuie să cădem vicleniei
diavolilor, ci să ne îndepărtăm de orice unealtă satanică a vrăjitoriei,
ghicitului, prezicerii sau a superstitiilor. Căci pentru noi este mai de pret
să credem în Domnul si Mântuitorul nostru Iisus Hristos si în învătătura Sa,
iar ca armă să avem Crucea Sa. Fericit este însă si sufletul care cheamă numele
lui Iisus Hristos în orice necaz, boală sau trebuintă, pentru că se va
îndepărta de la el orice lucrare satanică".
3.12.
Diavolii ne ispitesc prin răul natural
Dumnezeu
a îngăduit diavolilor să ne ispitească, pentru a încerca credinta si evlavia
oamenilor. Răul care există în lume este de multe ori o armă redutabilă a
diavolilor, prin care încearcă pe oameni. Astfel, diavolul trimitând cele rele
oamenilor, adică nenorocidle, bolile, încercările, mâhnirile, reuseste de multe
ori să aducă pe oameni la disperare si deznădejde.
In
pilda Evangheliei, cu femeia gârbovă, se arată putinta diavolului de a chinui
pe oameni cu boli. Domnul Iisus Hristos, vorbind despre cei 18 ani de suferintă
ai femeii, spune că satana a legat-o cu aceasta (Luca 13,11). Din nefericire,
diavolul ne războieste tot timpul cu cele rele: mâhnirile ne coplesesc, bolile
ne cercetează, moartea bate la usă, nereusitele ne încearcă, visurile ne sunt
spulberate, sperantele zdrobite, biciul încercărilor ne loveste fără milă. Iar
noi, în fata greutătilor vietii si, mai ales, din pricina nelinistii,
neputintelor si descurajărilor, ne pierdem nădejdea si credinta. Iar pentru
aceste lucruri ne certăm cu Dumnezeu, îl hulim, îl ocărâm, îi cerem socoteală.
Alături de noi, diavolul se bucură de aceste reusite ale lui.
Trebuie
să fim cu luare aminte pentru a înfrunta greutătile vietii, căci diavolul
pândeste tot timpul, ca să exploateze momentele grele ale vietii prin care
trecem. Diavolii ne atacă mai ales când Dumnezeu îngăduie să fim ispititi,
pentru cresterea noastră duhovnicească. Prin gândurile insuflate ne împinge la
vrăjmăsie cu Dumnezeu si urmăreste să ne îndepărteze de El, ca după aceasta să
devenim pradă usoară pentru ei.
Sunt
boli care apar datorită firii noastre slăbite fată de microbi. Alte boli sunt
datorate păcatelor noastre. Alteori, diavolul intră în trupurile oamenilor si
le suge puterea, din sănătoase făcându-le bolnave si chircite.
Cuviosul
Nil Ascetul Spune: "Sunt asadar diavoli care intră în trupul omului si în
toate mădularele lui si îi sug puterea, lăsându-le aproape fără vlagă. Si
aceasta se întâmplă cu toate că în trup nu se află nici o boală". De
aceea, în orice boală trebuie să alergăm în primul rând la Sfintele Taine si la
rugăciunile Bisericii. Si nu numai la Sfântul Maslu, ci si la rugăciunile
speciale pentru vrăji, deochi, farmece, cosmaruri, insomnii, precum si orice
rele care îi bântuie pe oameni.
Puterea
lui Dumnezeu este infinit mai mare decât a diavolilor, iar omul care se roagă
lui Dumnezeu va putea să scape prin puterea dumnezeiască de orice rău cu care
satana încearcă să ne chinuie.
Sf,Nicodim
Aghioritul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu